تانیش = آشنا

تانیش = آشنا

نوشته های فارسی و زبان مادری ام - ترکی آذربایجانی
تانیش = آشنا

تانیش = آشنا

نوشته های فارسی و زبان مادری ام - ترکی آذربایجانی

مسلمانان من از اهل مرندم.

یه روزی یه شعری جایی دیدم که : مسلمانان من از اهل مرندم . (البته ادامه هم داشت که در آخر مطلب میاورم.)


امروز در اینترنت دیدم خانم فاطمه صداقتی (یکی از تواناترین مجریان رادیو) هم اهل مرند است.

من اولین بار برنامه « چهار راه جوانی » رو در رادیو تهران با صدای ایشون شنیدم.(فکر شو بکن چند وقته)

خیلی ذوقیدم.

یه نفر هم از مرند در ایران مشهور و نامی باشه من بهش ارادت دارم.


بیوگرافی فاطمه صداقتی مجری رادیو جوان


بهار جوانی


بزرگترین پاتوق رادیو جوانی ها.....


 

 فاطمه صداقتی (زاده‌ی ۱۳۵۷) از مجریان و گویندگان جوان موفق و پرانرژی صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران از دیار غیور مردان آذربایجان اهل شهرستان مرند و افتخاری بر ملک ستارخان و باقرخان است. ایشان با صداقت کلامشان و اجراء شاد و فوق‌العاده‌ معروف می‌باشد.

ایشان در سال ۱۳۷۵ همزمان با گشایش رادیو جوان، از سوی خواهرش حوریه صداقتی به رادیو جوان معرفی شد و پس از دادن آزمون، مورد توجه مدیران وقت رادیو جوان قرار گرفت. او با اجرای برنامه‌ی «چهار راه جوانی» توانست توانایی‌هایش را نشان دهد و پس از آن به عنوان گوینده‌ی ثابت شبکه‌ی رادیویی جوان در اکثر برنامه‌ها حضور به هم برساند.

او در طی این سالها اجراء برنامه‌های متعددی همچون «جوان ایرانی سلام» ، «یک صبح ، یک سلام» ، «جوانی آزاد» و... را بر دوش داشته‌است و جوایز زیادی نیز به عنوان مجری برتر رادیو جوان دریافت کرده‌است .ازجمله شناخته شدن به عنوان مجری برتر رادیو جوان در نهمین جشنواره بین المللی رادیو جوان به خاطر اجراء برنامه‌ی «جوانی آزاد».

ایشان در رادیو پیام نیز سابقه فعالیت دارند

[تصویر:  %D9%81%D8%A7%D8%B7%D9%85%D9%87_%D8%B5%D8...DB%8C.jpeg]

فاطمه صداقتی (زاده‌ی 1355) از مجریان صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران است. وی با «اجراء شاد و فوق‌العاده‌اش» معروف می‌باشد.[۱]


او در سال ۱۳۷۵ همزمان با گشایش رادیو جوان، از سوی خواهرش حوریه صداقتی[۲] به رادیو جوان معرفی شد و پس از دادن آزمون، مورد توجه مدیران وقت رادیو جوان قرار گرفت. صداقتی با اجرای برنامه‌ی «چهار راه جوانی» توانست توانایی‌هایش را نشان دهد و پس از آن به عنوان گوینده‌ی ثابت شبکه‌ی رادیویی جوان در اکثر برنامه‌ها حضور به هم برساند. [۳]

او در طی این سالها اجراء برنامه‌های متعددی همچون «جوان ایرانی سلام» ، «یک صبح ، یک سلام» ، «جوانی آزاد» و... را بر دوش داشته‌است و جوایز زیادی نیز به عنوان مجری برتر رادیو جوان دریافت کرده‌است ازجمله شناخته شدن به عنوان مجری برتر رادیو جوان در نهمین جشنواره بین المللی رادیو جوان به خاطر اجراء برنامه‌ی «جوانی آزاد».[۴]

او در سال ۱۳۹۰ مجری اختتامیه‌ی جشنواره‌ی جوانه بوده‌است.»[۵]

به نقل از ویکی پدیا 



شعر مرتبط به شهر مرند که من در جایی دیدم. ولی واقعا یادم نیست چه زمانی و کجا؟

« مسلمانان من از شهر مرندم

که کت بسته به میدان میبرندم

شد آدینه و عهد محمد

عجب روزی به میدان میبرندم. »




در باره مفاخر مرند سری زدم به سایت    زیر سر زدم. هم مستنده و هم پویا.

سایت فرهنگ مرند می کوشد با معرفی افردای موفق که برای اعتلای ایران و مرندتلاش میکنند قدمی کوچک در راستای شناساندن این عزیزان بردارد.
فرهنگ مرند


مفاخر مرند

 دکتر مصطفی شریف زاده


 مصطفی شریف زاده  متولد زیبا شهر مرند میباشدمرند
آقای شریف زاده لیسانس معدن  از دانشگاه کرمان و نفر اول فوق لیسانس در رشته لیسانس معدن از دانشگاه امیر کبیر (پلی تکنیک) اخذ بورسیه از دولت ژاپن و اخذ مدرک دکتری  از دانشگاه کیوشوی ژاپن.
ایشان با کسوت دانشیاری در دانشگاه امیرکبیر مشغول به کار می باشند. وهمچنین به صورت استاد پروازی در دانشگاه تبریزنیز فعا لیت میکنند.
بازرس و عضو هیات مدیره انجمن تونل و همچنین دارای چندین تالیف کتاب وبیش از ۳۰مقاله بین المللی هستند .

طراح تونل ها و سد های بزرگی درایران  مثل دز و ...
به قولی می توان گفت اگرپدر رشته تونل و معدن تو ایران نباشن نفر دوم هستند.

با تشکر از آقای سعید رضایی


 

آیت الله محمد تقی پور محمدی (نماینده بعثه رهبری در شمالغرب کشور)مرند

ایشان در سال۱۳۳۵ در شهر عشق وایمان مرند دیده به جهان گشود و در سال ۱۳۵۰ وارد حوزه علمیه تبریز شدند و در سال ۱۳۵۴ به قم هجرت کردند و با اتمام سطح قریب ۱۰ سال در درس خارج فقه و اصول آقایان منتظری، میرزا جواد تبریزی، فاضل لنکرانی، سبحانی تبریزی، مکارم شیرازی حضور پیدا کردند و در تفسیر و فلسفه و حکمت و عرفان از آقایان انصاری شیرازی، جوادی آملی و علامه حسن زاده آملی استفاده نمودند .فعالیتهای سیاسی آیت الله پورمحمدی  ایشان پس از انقلاب ودر دوران جنگ ایران و عراق فرمانده سپاه اردبیل بود و ۴۰ ماه در خط مقدم حضور داشتند و با سرداران شهیدمهدی باکری، حمید باکری، مرتضی یاغچیان همکاری‌های زیادی داشتند. واز دیگر  فعالیتهای فرهنگی اجتماعی ایشان می توان به موارد زیر نام برد :

تاسیس مدارس علمیه خواهران و برادران در هادیشهر

تاسیس مدارس علمیه امیرالمومنین، امام حسن، امام حسین و فاطمه الزهرا در مراغه

تکمیل و راه اندازی مدرسه علمیه امام صادق(ع) و توسعه مسجد شیخ عماد اهر

تنظیم و نگارش کتابها و مقالات مختلف و چاپ بعضی از آنها در نشریات؛ علاوه بر فعالیتهای تبلیغی و تدریس در حوزه و دانشگاه

ایشان همچنین عهده دار مسولیت های زیر بوده اند:

  • نماینده کنونی مجلس خبرگان رهبری از آذربایجان شرقی و امام جمعه مراغه
  • نماینده بعثه رهبری در شمالغرب کشور
  • مدیر بعثه آیت الله سبحانی در عربستان سعودی
  • عضو هیئت امنای کمیسیون حقوق بشر اسلامی شمالغرب کشور
  • موسس و متولی مدارس علمیه مراغه‌است
  • مدرس خارج فقه در حوزه مراغه
  • فرمانده سپاه اردبیل در دوران جنگ تحمیلی
  • امام جمعه جلفا
  • امام جمعه اهر
  • مدیر کل سازمان تبلیغات استان آذربایجان شرقی
  • مدیر حوزه علمیه تبریز
  •  


    مهندس شهید حسین شفیعی  

    شهید حسین شفیعی در تاریخ ۱۳۳۸ در  شهر شهید پرور مرند دیده به جهان گشودمحد حسین شفیعی(فرهنگ مرند)

    در سال۱۳۵۷ به دانشگاه صنعتی شریف راه پیدا کرد و در رشته ی مهندسی شیمی به تحصیل پرداخت .

    ایشان سرانجام در تاریخ ۱۳۶۱/۹/۵ در منطقه ی سومار(مسلم بن عقیل) به فیض  شهادت نائل آمدند.

    روحش شاد


    مرند 

    دکتر عطاء الله بهروز

    زندگی نامه فرزند برومند مرند به زبان خودشان

    من در بهمن 1318در شهر کوچک و زیبای زنوز مرند  متولدشدم. سال 1324 به تبریز مهاجرت کردیم و سال 1325 وارد اولین کلاس ابتدایی شدم. دوره‌ی دبیرستان را نیز در تبریز گذراندم. روزی پدرم به من و برادرم گفت: درس خواندن شغل مهم شماست و باید خوب انجامش بدهید و خوب درس بخوانید. بعداز پایان دوره‌ی دبیرستان، در کنکور شرکت کردم و جزء پذیرفته‌شدگان برتر کنکور بودم و وارد دانشکده‌ی پزشکی تبریز شدم و در 1345 فارغ التحصیل شدم. در سال 1338 که در کنکور شرکت کردم، به دو رشته‌ی پزشکی و شیمی علاقمند بودم. در رشته‌ی شیمی دانشگاه تهران و رشته‌ی پزشکی دانشکده‌ی پزشکی تبریز پذیرفته شدم. آن زمان وضع مالی پدرم آنچنان خوب نبود که اجازه بدهند در تهران ادامه تحصیل بدهم، بنابرین من در دانشکده‌ی تبریز شروع به تحصیل کردم. سال 1345 فارغ التحصیل شدم. چون جزء شاگردهای برتر بودم، بورسیه‌هایی را از دولت ایران و از کشور فرانسه دریافت کردم. در اواخر سال 1347 برابر با نوامبر 1968 به فرانسه رفتم. آنجا متخصص کلیه شدم و 3سال هم به عنوان متخصص کار کردم. بعد از بازگشت به ایران، به دانشگاه تهران رفتم. من در سال 62 و 63 دو کتاب با همکاری جناب آقای افضل وثوقی ترجمه کردم. یکی درمورد بیماران کلیوی بصورت کلیات نفولوژی و یکی هم راجع به دیالیز، به‌نام کلیه‌ی مصنوعی چاپ شد. چون آن زمان کتابی به زبان فارسی تألیف و ترجمه نشده بود، این دو کتاب به‌عنوان کتاب مرجع محسوب می‌شدند. شهریور سال 55 در دانشگاه علوم پزشکی مشهد مشغول به کار شدم. آن زمان از بیماران نفرولوژی زیاد خبری نبود. من اولین بخش بیماران کلیوی و اولین بخش دیالیز را در اینجا راه‌اندازی کردم. سال 1366 تا آخر سال 1367، یک فصل مطالعاتی برای پیوند کلیه به پاریس رفتم و بعد از برگشت در سال 1368بخش پیوند کلیه‌ی بیمارستان قائم را با همکاری دوستان راه‌اندازی کردیم و شروع به پیوندکلیه کردیم.

     


     

    دکتررحیم محمودلورحیم محمود لو فرهنگ مرند

    ایشان درسال1347در درروستای یکانعلیاازتوابع مرند به دنیاآمد ودوران ابتدایی وراهنمایی رادراین روستا بامعدل عالی سپری نموده  وسپس تحصیلات متوسطه خود رادردبیرستان سیدزاده مرند به پایان رسانید  و در کنکورسراسری دررشته پزشکی بارتبه 110 ازدانشگاه شهیدبهشتی تهران پذیرفته شد  و دوره های تخصص جراحی عمومی وفوق تخصص جراحی قفسه سینه (توراکس) را با موفقیت به پایان رسانید.   دکتر رحیم محمود لو  متخصص جراحی داخلی و فوق تخصص جراحی توراکس(جراحی قفسه سینه) وهمچنین رئیس دانشکده پزشکی ارومیه  واستاد دانشگاه با کسوت دانشیاری وجراح بیمارستان امام خمینی ارومیه می باشند.

     با تشکر ااز قدرت اله محمود لو


    ___________________________________________


    یه آدرس هم پیدا کردم که خیلی قشنگ این شخصیت ها رو مرتب و با حوصله نوشته. پیشنهاد میکنم حتماً یه دیدار داشته باشید.

    آذرسایت   سایت رسمی توسعه اقتصاد و گردشگری آذربایجان - مفاخر و مشاهیر آذربایجان


     برخی از مفاخر و مشاهیر آذربایجان

    نظرات 3 + ارسال نظر
    همشهری مرندی چهارشنبه 13 شهریور‌ماه سال 1392 ساعت 03:29 ب.ظ

    جلیل فرجادودخترانش مونا ومارال هنرپیشه های مطرح سینما وشیرین ونگین بینا وچنگیز حبیبیان خواننده معروف ونادر برهانی مرند کارگردان مطرح تئاتر و... که کم نیستند همه از مفاخر شهرمان مرند میباشند

    مش حسن یکشنبه 16 تیر‌ماه سال 1392 ساعت 01:23 ق.ظ http://www.sh1kan.blogfa.com

    سلام خسته نباشی یارماچا به آذری یعنی تگرگ ریز
    شیرین کندی

    محسن سه‌شنبه 11 تیر‌ماه سال 1392 ساعت 09:46 ق.ظ

    یاساشین آذربایجان

    برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
    ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد